Aktualności

Wagon kolejki na Gubałówkę

Liga Popierania Turystyki była prężnie działającą organizacją w międzywojennej Polsce. W jej nazwie zawierał się profil działalności; za sprawą Ligi otwarto liczne biura informacji turystycznej, propagowano wiedzę o atrakcjach w kraju, wydawano periodyki, oraz wznoszono bazy noclegowe. Liga miała ścisłe powiązania ze strukturami PKP, co przekładało się m.in. na tworzenie połączeń kolejowych układanych z myślą o masowym ruchu krajoznawczym. Z inicjatywy LPT powstały pierwsze w Polsce koleje linowe i linowo terenowe na Kasprowy Wierch, Górę Parkową w Krynicy-Zdroju oraz na Gubałówkę. Tabor, szyny i urządzenia mechaniczne do dwóch ostatnich dostarczyło przedsiębiorstwo Von Roll z Berna w Szwajcarii. Sama infrastruktura na Gubałówce powstawała w rekordowym tempie – od lipca do grudnia 1938 r. Bliźniacze wagony posiadały szkielet obudowany aluminiowymi płytami i poruszały się przypięte do dwóch końców liny, napędzanej elektryczną wciągarką. Oprócz mijanki pośrodku, na całej trasie położono jeden tor o nietypowym prześwicie 1200 mm. Pierwsza generacja wagonów, takich jak prezentowany w Muzeum, służyła też najdłużej – aż do 1988 r.

Archiwalna fotografia wagonu z okresu międzywojennego. Ze zbiorów PKL.