Ostre zimy i związane z nimi długotrwałe opady śniegu, powodowały w przeszłości zastoje również w ruchu kolejowym. Choć lokomotywy wyposażano w zgarniacze, to nie były one w stanie poradzić sobie z wysokimi zaspami. W odpowiedzi na tę potrzebę, w Centralnym Ośrodku Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa w Poznaniu opracowano projekt pługu opartego na podwoziu wagonu węglarki oraz pudle lokomotywy EU07. Został on wyposażony w lemiesze na obu końcach, a także dodatkowe płyty po bokach, których kąt rozchylenia regulowano hydraulicznie. Nie posiadał natomiast napędu kół, więc musiał być pchany przez lokomotywę. W bieżącym roku Muzeum Kolejnictwa otrzymało wyżej opisany pojazd szynowy i włączyło go do ekspozycji stałej. Pochodzi on z 1978 r. i został wyprodukowany w 1978 r. w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Stargardzie. Za przekazany nam pług serdecznie dziękujemy darczyńcy – przedsiębiorstwu PKP Polskie Linie Kolejowe S. A.
single