Motocykle na tory

   Już w sobotę 20 września, po raz kolejny Muzeum Kolejnictwa gościć będzie ludzi, których łączy zamiłowanie do jednej marki motoryzacyjnej. Tym razem, odwiedzą nas członkowie MZ Klubu Polska uczestniczący w zlocie na Kaszubach.
Historia zakładu w niemieckim Zschopau sięga roku 1906, kiedy Duńczyk Jorgen Skafte Rasmussen zakupił nieczynną fabrykę włókienniczą, gdzie początkowo produkowano samochody, w  tym również o napędzie parowym. Z czasem ofertę rozszerzono o motocykle i motorowery, a od 1923 r. zakład nosił nazwę DKW i był jednym z większych producentów w Niemczech. Na skutek wielkiego kryzysu ekonomicznego, cztery niemieckie przedsiębiorstwa motoryzacyjne, w tym DKW, połączyły się w spółkę Auto Union. Po zakończeniu II wojny światowej, fabryka DKW znalazła się w NRD i weszła w skład konglomeratu IFA. Od roku 1956 wszystkie wytwarzane tam motocykle nosiły nazwę MZ (Motorradwerk Zschopau). Masowo produkowane jednoślady napędzane dwusuwowymi jednostkami o małej i średniej pojemności stanowiły popularny środek transportu w NRD i wielu innych krajach bloku wschodniego, przewyższając jakością wykonania i parametrami konkurencyjne motocykle.  W 1983 r. fabrykę opuścił dwumilionowy motocykl. Załamanie przyszło wraz z przemianami polityczno-gospodarczymi a co za tym szło, masowym importem nowoczesnych konstrukcji z Europy zachodniej oraz Japonii.  W 1990 r. zakład sprywatyzowano, a trzy lata później prawo do marki zakupiła turecka firma Kanuni. Fabryka w Niemczech zmuszona do używania nazwy MuZ przez kilka lat, została w 1996 roku wykupiona przez malezyjski koncern Hong Leong, który wycofał się w 2008 r., co wiązało się z definitywnym zakończeniem produkcji. Mimo to, wokół marki MZ, powstały liczne kluby w tym także polski, istniejący od 2004 r. oraz zrzeszający ponad 10 tysięcy członków. Uczestnicy tegorocznego zlotu zawitają do Muzeum w najbliższą sobotę już o godzinie 10. Serdecznie zachęcamy do odwiedzenia tego dnia kościerskiej parowozowni, gdzie zgromadzone motocykle będą z pewnością stanowiły dodatkową atrakcję. Infrastruktura odnowiona jako część projektu „Pomorskiej Kolei Skarbnica – rewitalizacja zabytkowych obiektów Zespołu Parowozowni w Kościerzynie” finansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007 – 2013, sprzyja organizowaniu podobnych imprez, które niewątpliwie odbędą się jeszcze w przyszłości.

IMG_8795P3300104