Najbogatsza kolekcja taboru kolejowego w północnej Polsce

Eksponaty, gromadzone w Kościerzynie już od początku lat dziewięćsiesiątych, utworzyły z czasem imponujące zbiory, na które składa się obecnie 47 różnego typu pojazdów szynowych, w tym aż siedemnaście parowozów.

Do najcennejszych eksponatów można zaliczyć:

– Parowóz Ok1-112 z 1915 r. Ok1 to polskie oznaczenie pruskiego parowozu osobowego serii P8. Parowóz ten, produkowany był masowo w wielu fabrykach w Europie w latach 1906 – 1939. Łącznie, przez 33 lata, powstało blisko 4000 maszyn.

– Tw1-90 z 1919 r. Unikatowy parowóz produkcji niemieckiej, o oryginalnym oznaczeniu G10, jedyny w Polsce z tej serii, który dotrwał do naszych czasów. Jeden z najstarszych parowozów w Muzeum Kolejnictwa.

– TKt48-179 z 1955 r. Parowóz z wykonanym dla celów dydaktycznych przekrojem kotła, dzięki czemu można łatwiej zrozumieć zasadę działania maszyny parowej.

– SP47-001 z 1974 r. Unikatowa lokomotywa spalinowa wyprodukowana w ilości dwóch sztuk przez zakłady Cegielskiego w Poznaniu. Mimo zastosowania wielu nowoczesnych rozwiązań, produkcja została przerwana po wytworzeniu dwóch prototypowych egzemplarzy.

– EW90-12. Elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany w Niemczech w latach 1928-31. Oryginalnie zasilany był z tzw. „trzeciej szyny”. Gdy trafił do Polski w ramach reparacji wojennych po II wojnie światowej, został przystosowany do odbioru prądu z napowietrz-nej sieci trakcyjnej.

– Pług odśnieżny przeznaczony do pracy na kolei wąskotorowej o rozstawie szyn 600 mm. Powstał on na bazie pudła wagonu towarowego, poprzez dodanie stalowego lemiesza

Eksponaty Muzeum Kolejnictwa w  Kościerzynie, mogą Państwo zobaczyć w dziale GALERIE